AVM Ciro Endeksi aralık ayını rekor puanla tamamladı

04.02.2015 Cuma 12:25

Güncelleme : 04.02.2015 Cuma 12:25

AVM Ciro Endeksi, 2014 yılının aralık ayında, 2009  yılındaki başlangıcından bu yana en yüksek değerine ulaştı. Endeks, yıllık bazda  yüzde 10,9 artışla 193 puana yükseldi.

 

Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research  tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi'nin aralık 2014 sonuçları açıklandı.  Buna göre, AVM Ciro Endeksi aralık 2014 döneminde, bir önceki yılın aynı ayına  kıyasla yüzde 10,9 artarak 193 puana çıktı. AVM Ciro Endeksi 2014 yılında ise  önceki yıla göre yüzde 8,1'lik bir artış kaydederek 160 puana ulaştı.

 

Kasım ayında görülen ciro büyümesi kendini aralık ayında da  gösterince, endeks rakamı 160 seviyesine kadar tırmandı. Aralık ayında 7 endeksin  6'sında son 5 yılın en kuvvetli performansı yakalandı. Aralık ayında AVM Ciro  Endeksi'nde daralma yaşanan tek endeks ise teknoloji oldu. Bir yandan kurların  yükselişi diğer taraftan taksit sayısının düşürülmesi nedeniyle teknoloji  endeksi, önceki yılın aralık ayının gerisinde kaldı.

 

AVM'lerde yıllar itibariyle bakıldığında 2010-2014 yıllarında AVM Ciro  Endeksi artışı yüzde 53,8 olarak gerçekleşti. Aynı dönemde ziyaretçi endeksindeki  artış nispeten sınırlı kaldı ve yüzde 5,2 oldu. Diğer yandan 2010 yılında 25  milyar TL olan AVM'lerin toplam ciro tutarı, 2014 sonu itibariyle 75 milyar TL'ye  çıktı ve 5 yılda yüzde 200 artış gösterdi. Son 5 yıl içinde metrekare başına ciro  artışı ise yüzde 49,8 olarak gerçekleşti.

  

 

En iyi performans giyim-aksesuarda

  

AVM'lerde 2014 yılında kişi başı ortalama 39 TL ile bugüne kadarki en  yüksek harcama rakamına ulaşıldı. Bu rakam 2010 yılında 26,8 TL düzeyinde  bulunuyordu. Son 5 yılda AVM'lerdeki kişi başına harcama tutarında yaşanan  yükseliş oranı yüzde 45,5 olarak gerçekleşti. Aslında yüksek görünen bu rakam,  aynı dönemdeki enflasyon dikkate alındığında, enflasyon oranı civarında bir  yükselişe işaret etti.

 

Son 5 yıllık performans dikkate alındığında, AVM Ciro Endeksi'nin en  fazla artış gösteren sektörü 96 ile giyim ve aksesuar oldu. Bu sektörü  ayakkabı-çanta sektörü yüzde 94 ile izlerken, yiyecek içecek kategorisinde 5  yıllık AVM Ciro Endeksi artışı yüzde 70 olarak gerçekleşti.

 

Geçen yıla kadar AVM Ciro Endeksi büyümesi giyim ve aksesuarın  üzerinde olan teknoloji sektörü ise alınan önlemler ve kur etkisiyle bu ivmesini  önemli ölçüde kaybetti. 5 yıllık AVM Ciro Endeksi büyümesi teknoloji segmentinde  yüzde 77 ile sınırlı kaldı.

 

AVM Ciro Verimlilik Endeksi ise 2014 yıl sonu itibariyle rekor kırdı.  İstanbul'da 871 TL, Anadolu'da ise 649 TL'ye ulaşan ciro verimliliği, endeks  hesaplanmaya başladığı tarihten bu yana en yüksek seviyesine ulaşmış oldu.  AVM'lerdeki kiralanabilir alan başına düşen cirolar aralık 2014'te bir önceki  yılın aynı ayına göre 19 puan arttı ve verimlilik metrekare başına 738 TL olarak  ölçüldü. AVM'lerdeki kiralanabilir alan verimliliği 2014 yılında 616 TL olarak  gerçekleşti.

 

AVM Endeksi aralık 2014 sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi  Belgü, AVM sektörü için aralık ayının en yüksek ciro artışlarının kaydedildiği  dönem olduğunu belirterek, "Bu yıl da aralık ayı yine geçen yıl olduğu gibi  endeksin en yüksek puana eriştiği ay oldu" dedi.

 

Belgü, endeks verilerinin 2014 yılında hem cirosal hem ziyaretçi  sayısı hem de metrekare verimliliği olarak artış kaydetmesinin sektörün 2014  yılını son derece başarılı geçirdiğinin bir göstergesi olduğunu aktararak, "Bu  durum 2015 yılına ilişkin umutlarımızı artırıyor. 2015 yılının genel seçim yılı  olması nedeniyle siyasi ve ekonomik gelişmeler tüm sektörlerde olduğu gibi AVM  sektöründe de yakından takip edilecektir" ifadelerini kullandı.

"
En Çok Okunan Haberler

ABD`de çekirdek PCE belli oldu

KKM hesaplarında düşüş sürüyor

`En büyük önceliğimiz fiyat istikrarı`

Microsoft`un gelir ve karı beklentileri aştı

`BoJ üç kez daha faiz artırabilir`

`ABD ekonomisi güçlü`

Japonya Merkez Bankası faizi değiştirmedi

Çin`in altın tüketimi arttı

Merkez Bankası`ndan zorunlu karşılık adımı

Avrupa`da emlak piyasası kötüleşti

Net UYP açığı belli oldu

`Petrolün enflasyon için yarattığı risk sınırlı`

BNP Paribas`ın ilk çeyrek karı düştü

Toyota`nın satışları ilk kez 10 milyonu aştı

Almanya`da ihracatçıların hissiyatı geriledi

UBS`ten paladyum tahmini

IBM`den 6,4 milyar dolarlık satın alma