Benzinde kabus senaryosu

21.06.2014 Cuma 16:28

Güncelleme : 21.06.2014 Cuma 16:42

Irak’taki şiddet olayları ve Ukrayna’da tırmanan gerilim uluslararası piyasalarda petrolün varil fiyatını 115 dolar seviyelerine çıkardı. IŞİD’in Musul’u ele geçirmesinden bu yana yani yaklaşık 10 günde petrol fiyatlarındaki artış yüzde 5.1’e ulaştı. Petrol fiyatlarının bu seviyede kalması durumunda Türkiye’ye maliyetinin 1 yılda yaklaşık 2.2 milyar dolar olması bekleniyor.

Petrol fiyatlarında yaşanan bu dalgalanma otomatik fiyatlama mekanizmasıyla Türk tüketicilere de yansımaya başladı. Ham petroldeki son artış, Türkiye’de benzinin fiyatını 10, motorini ise 12 kuruş artırdı.  Zamla birlikte İstanbul’da benzinin fiyatı 5.12 liraya, Van’da ise 5.26 liraya yükseldi. Uzmanlar akaryakıt zamlarının Irak’taki gelişmelere göre daha da şiddetlenebileceği uyarısında bulunuyor.

Zaman Gazetesi’nin haberine göre, akaryakıtta vergi oranlarının aşırı derecede yüksek olması fiyatları artıran bir diğer önemli faktör. Artışların devamı halinde 1 litre benzinin fiyatı 6 liraya kadar çıkabileceği ifade ediliyor. Yapılması gereken, yüksek fiyat döneminde vergilerin düşürülerek tüketicilerin korunması. Ancak, Maliye yönetiminin vergileri düşürmeye yanaşmaması, fiyat indirimin önündeki en büyük engel.

Dünyanın en pahalı benzini Türkiye’de

Türkiye’de sürücüler, dünyanın en pahala benzin ve motorinini tüketiyor. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) verilerine göre (en fazla satış yapan ilk 8 şirket ortalaması, 20 Haziran fiyatları), Türkiye’de 1 litre benzinin (TL/LT) yüzde 58, motorinin ise yüzde 51’i vergiye (ÖTV+KDV) gidiyor.

EPDK, iç pazar için akaryakıt fiyatlarında en yakın erişilebilir piyasalar olarak Almanya, İngiltere, Fransa ve İtalya’yı baz alıyor.

EPDK Petrol Piyasası Fiyatlandırma Raporu’nda 4 ülke için akaryakıt vergilerine yer veriliyor: “İngiltere’de benzinde verginin payı yüzde 61, motorinde yüzde 59. Benzin ve motorinde verginin payı İtalya’da yüzde 60-56, Almanya ve Fransa’da ise 57-50.”

Ancak uzmanlar, AB ülkeleri ve Türkiye’de satın alma gücü dikkate alındığında, Türkiye’de vergilerin yüksekliğine dikkat çekiyor. Sürücülerin biraz rahat nefes alması için satın alma gücü dikkate alınarak akaryakıtta vergilerin düşürülmesi gerekiyor.

"
En Çok Okunan Haberler

İstanbul’un enflasyonu açıklandı

Doğal gaz tarifesinde değişiklik yapılmadı

TL mevduatta stopaj oranları değişti

Binance`ın kurucusuna 4 ay hapis

ABD`de mortgage faizi artışını sürdürdü

Temassız ödemelerde limit yükseliyor

Euro Bölgesi ekonomisi ilk çeyrekte büyüdü

Hizmet Üretici Fiyat Endeksi belli oldu

`Jeopolitik durum enflasyonda risk oluşturuyor`

Almanya beklentilerin üzerinde büyüdü

HSBC CEO`su görevi bırakacak

Musk daha fazla Tesla personelini işten çıkarabilir

Volkswagen`in satışları düştü

`Faiz indiriminden sonra dikkatli olunmalı`

Samsung faaliyet karını 10 kat artırdı

ABD`de haftalık çelik üretimi azaldı

Dış ticaret istatistikleri açıklandı