Derince limanı özelleştirilmesi kararı

21.04.2014 Cuma 13:20

Güncelleme : 21.04.2014 Cuma 16:21

     KSO Yönetim Kurulu Başkanı Zeytinoğlu: - "Derince Limanı'nın  özel müteşebbisler eliyle yönetilmesi gerektiği ancak kontrol ve denetimin kamu  eliyle sürdürüldüğü liman modeline gereksinim olduğunu düşünüyoruz" -  MARKA Genel Sekreteri Akbulut: - "Kocaeli Limanı' algısının  yerleştirilmesi, bunun dünyaya benimsetilmesi konusunda ciddi çalışmalarımız var"

     Kocaeli Sanayi Odası (KSO) Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan  Zeytinoğlu, Derince Limanı'nın özelleştirilmesine ilişkin, "Derince Limanı'nın  özel müteşebbisler eliyle yönetilmesi gerektiği ancak kontrol ve denetimin kamu  eliyle sürdürüldüğü liman modeline gereksinim olduğunu düşünüyoruz" dedi.

   Zeytinoğlu, KSO'da düzenlediği basın toplantısında, kentte 34 liman ve  iskele bulunduğunu belirterek, İzmit Körfezi'ndeki limanlarda geçen yıl 61,1  milyon ton yük elleçlendiğini söyledi.

   Bu rakamın 2023 yılında 200 milyon tona çıkmasının öngörüldüğüne  dikkati çeken Zeytinoğlu, ticaret hacmine paralel Derince Limanı'nın da öneminin  artacağını ve içinden geçen demiryolunun limanı daha avantajlı hale getirdiğini  kaydetti.

   Zeytinoğlu, Derince Limanı'nın 1980'li yıllarda gerekli yatırımlar  yapılmadığı için atıl duruma geldiğini dile getirerek, Özelleştirme İdaresi  Başkanlığının daha önce iptal edilen özelleştirme ihalesine ikinci defa çıktığını  anımsattı.

   Limanın ihale sürecinde firmalara ışık tutacak doküman ihtiyacını  gördüklerini anlatan Zeytinoğlu, "Buradan hareketle Doğu Marmara Kalkınma  Ajansının (MARKA) desteğiyle 'Kocaeli'den Dünyaya Derince Limanı ve Hinterlandı'  raporunu hazırladık. Raporun hazırlanması ve altyapısının oluşturulması  noktasında Piri Reis Üniversitesi ile çalıştık" diye konuştu.

 

 "Ulaşım bağlantıları konusu son derece önemlidir"

 Zeytinoğlu, raporla Kocaeli'deki limanların ve özellikle Derince  Limanı'nın ekonomik katkısını en üst seviyeye çıkarmayı amaçladıkları vurguladı.

Ulaşım bağlantılarının önemine değinen Zeytinoğlu, sözlerine şöyle  devam etti:

    "TEM otoyoluna doğrudan bağlantı yolu yapılması ve liman çıkışında alt  geçitle bağlanmasının önemli olduğu anlaşılmaktadır. Özelleştirme mevzuatı  açısından limanda kiracı konumdaki firmaların durumunun ne olacağı konusunun  özellikle limanı satın almayı düşünen firma açısından belirsizlik yaratacağı  düşünülmektedir. Kıyı Şeridi Master Planı'nda paydaşların görüşleri alındıktan  sonra revizyona ihtiyaç olduğu düşünülmektedir.

    Derince Limanı'nın özel müteşebbisler eliyle yönetilmesi gerektiği  ancak kontrol ve denetimin kamu eliyle sürdürüldüğü liman modeline gereksinim  olduğunu düşünüyoruz."

    Liman açısından öne çıkan hususlardan en önemlisinin değerinin tahmin  edilmesi olduğuna dikkati çeken Zeytinoğlu, "Takribi 250-300 milyon dolarlık  yatırımın 4 senelik süreçte yapılması öngörüsüyle, mevcut piyasa borçlanma  maliyetleri baz alınarak minimum 515 milyon dolar ve maksimum 786 milyon dolarlık  değer oluşumu söz konusudur" ifadesini kullandı.

    Zeytinoğlu, özelleştirme ile verilen işletme hakkı süresinin kısa  olduğunu ve yatırımın büyüklüğü nedeniyle bu sürenin 49 yıla çıkarılması  gerektiğini belirterek, limanın hak ettiği değeri bulmasını arzuladıklarını dile  getirdi.

"Limanlarımızın 77 milyon ton elleçleme kapasitesi var"

    MARKA Genel Sekreteri Fatih Akbulut da bölgedeki 15 milyar dolarlık  ihracatın Doğu Marmara Bölge Planı kapsamında 2023'te 75 milyar dolara  çıkarılmasını hedeflediklerini söyledi.

    "Limanlarımızın 77 milyon ton elleçleme kapasitesi var. Bunun 100  milyon tonun üzerine çıkması gerekiyor, bu hedefleri yakalayabilmemiz için.  Halihazırdaki elleçleme kapasitemizi mevcut iş yüküyle devam edildiği takdirde  2018 yılında dolduruyoruz. Dolayısıyla 2023 hedeflerine gitmek için ilave 28-30  milyon tonluk kapasite artışına ihtiyacımız var. Dolayısıyla kuru, sıvı yük ve  genel kargo kapsamında ilave liman yatırımlarının desteklenmesi bölge planımızda  öngörülmüştür. 6 alt liman bölgemiz var.

    Bu bölgelerde toplamı kapsayacak şekilde, 'Kocaeli Limanı' algısının  yerleştirilmesi, bunun dünyaya benimsetilmesi konusunda ciddi çalışmalarımız var.  'Kocaeli Limanı' algısını sanayi odamızla beraber önümüzdeki 10 yıl içinde  yerleştireceğiz."

 

"
En Çok Okunan Haberler

Temassız ödemelerde limit yükseliyor

Euro Bölgesi ekonomisi ilk çeyrekte büyüdü

Dış ticaret istatistikleri açıklandı

Almanya beklentilerin üzerinde büyüdü

Hizmet Üretici Fiyat Endeksi belli oldu

`Jeopolitik durum enflasyonda risk oluşturuyor`

HSBC CEO`su görevi bırakacak

Musk daha fazla Tesla personelini işten çıkarabilir

Volkswagen`in satışları düştü

`Faiz indiriminden sonra dikkatli olunmalı`

Samsung faaliyet karını 10 kat artırdı

ABD`de haftalık çelik üretimi azaldı

Goldman Sachs`tan ABD istihdamı tahmini

BMW, Çin`deki fabrikasına yatırım yapacak

Aramco, Çinli şirketle ortaklığı değerlendiriyor

Avustralya`dan Bitcoin ETF`ye onay hazırlığı

Batılı bankaların Rusya`ya vergi ödemesi arttı