Rusya ile yük taşımacılığı anlaşması krizi!

Rusya ve Türkiye arasındaki karayolu taşımacılığı durma noktasında. İki ülke 2016 yılına dair geçiş belgeleri üzerinde anlaşma sağlayamayınca, Türk ve Rus plakalı TIR`ların karşılıklı seferleri imkansız hale geldi.

01.02.2016 Cuma 17:46

Güncelleme : 01.02.2016 Cuma 18:14

Rusya ve Türkiye arasındaki karayolu taşımacılığı anlaşmasında yıllardır süren sıkıntılar, son krizin de etkisiyle, zaten zor durumdaki dış ticareti tamamen 'durma noktasına' getirdi. İki ülke 2016 yılına dair geçiş belgeleri üzerinde anlaşma sağlayamayınca, Türk ve Rus plakalı TIR'ların karşılıklı seferleri imkansız hale geldi.

MOSKOVA ve ANKARA ANLAŞMAYI UZATMADI

Rus basınına yansıyan haberlere göre, geçen yıldan kalan geçiş belgelerini kullanma süresi 31 Ocak'ta dolduğu için bugünden itibaren teorik olarak iki ülkeye ait TIR'lar birbirlerinin topraklarında yol alamayacak. RBC ajansının bildirdiğine göre Moskova ve Ankara, karayolu taşımacılığını düzenleyen anlaşmanın süresini uzatmadı.

ANLAŞMA 1 ŞUBAT'TA SONA ERDİ

Anlaşma 1 Şubat tarihinde (bugün) sona erdi.

Rusya Uluslararası Otomobil Taşımacılığı Birliği’nden yapılan açıklamada, Rusyalı taşımacılık şirketlerinin bugünden itibaren Türkiye topraklarında hareket edemeyeceği uyarısında bulunuldu.

Türkiye’nin 2016 yılı için Rus taşıtlarına henüz geçiş izni vermediği belirtilen açıklamada, “Rusya Ulaştırma Bakanlığı konunun çözümü için önlem alıyor.Türk tarafına karşılıklı izinler için yeniden teklif sunuldu” denildi.

ANLAŞMANIN ÇERÇEVESİ NEYDİ?

Anlaşmalar kapsamında bu yıla kadar Rusya ve Türkiye birbirlerinin taşımacılık şirketlerine 8'er bin geçiş belgesi, ayrıca bin 500'er adet transit geçiş belgesi ve 5'şer bin adet de 3. ülke taşıma belgesi veriyordu. Rus tarafı bu rakamları düşürmek ve 2016 için sırasıyla 2 bin, 500 ve 500 olarak belirlemek istedi. Bu teklif Türk tarafında reddedilince sorun masada kaldı.

PEKİ MAL TAŞIMACILIĞI NASIL GERÇEKLEŞECEK?

Şu aşamada iki ülke araçlarına belge verilmediği için, mal taşımacılığı mecburen üçüncü ülke araçlarıyla ya da üçüncü ülkeler üzerinden "aktarmalı" gerçekleşecek. Yani iki ihtimal gündemde: Ya Türkiye'den Rusya'ya malları örneğin Moldova ya da Belarus plakalı bir araç doğrudan taşıyabilecek. Ya da Türk TIR'ı malını Rusya'ya komşu bir başka ülkeye götürüp, o ülke plakası taşıyan bir araca aktararak Rusya'ya götürebilecek. Bu da hem maliyetleri arttıracak, hem de önemli zaman kaybına neden olacak.

Sorunun kilit noktası "geçiş belgeleri". Türk tarafı ise Rusya'nın sunduğu teklifin "kabul edilemez" olduğunu vurguluyor. Normalde 15 Aralık'a kadar bir sonraki yılın geçiş belgelerinin karşılıklı olarak teslim edildiği, ancak 2015 sonunda krizin de etkisiyle bu konuda bir adım atılmadığı vurgulanıyor.

Sektörden bir yetkili, "2 bin belge demek bizim için hiç olmamasıya eş anlamlı demek. Bu durumda zaten durma noktasına gelen ikili ticaret tamamen durabilir" dedi.

Ayrıca Türk taşımacıların son dönemde ciddi bir şoför vizesi sorunu ile karşı karşıya oldukları vurgulanıyor.

"
En Çok Okunan Haberler

Bankacılık sektörünün net karı belli oldu

Rekabet Kurulu`ndan META`ya para cezası

OECD bölgesinde enflasyon yükseldi

Bakanlıktan altın ithalatı kotasıyla ilgili açıklama

`ABD enflasyonu hisseler için önem taşıyor`

Euro Bölgesi`nde yatırımcı güveni toparlanıyor

`Temel göstergelere göre enflasyon yavaşlıyor`

S. Arabistan petrolde fiyat artışına gitti

`Haziranda faiz indirimi ihtimali güçlendi`

Avustralya`da iş ilanları sayısı artış gösterdi

ABD`de tarım dışı istihdam beklentilerin altında

PPK toplantı özeti yayımlandı

Bakan Şimşek`ten enflasyon açıklaması

Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi arttı

KKM hesaplarında düşüş sürüyor

Ford Motor`un ABD`de satışları azaldı

S&P, Fed`den faiz indirimi beklentisini öteledi