Pegasus/Nane: 2017’den umutluyuz ancak asıl büyüme 2018 ve sonrasında gelecek

29.03.2017 Çarşamba 12:41

Pegasus Hava Yolları CEO’su Mehmet T. Nane, düzenlediği basın
toplantısında, şirketin 2016 performansıyla 2017 ve sonrasına yönelik
hedeflerini değerlendirdi. Mehmet T. Nane, “2016’yı tüm zorluklarına
rağmen operasyonel büyüme ile kapattık, 2017’den umutluyuz ancak asıl
büyüme 2018 ve sonrasında gelecek” dedi.
Pegasus Hava Yolları 2016 yılı performansını değerlendirdi ve
gelecek döneme ait hedeflerini açıkladı. 2016 yılında havacılık
sektörünü zorlayan tüm gelişmelere rağmen taşıdığı misafir sayısını
yüzde 8,1 artırarak 24,14 milyona çıkartan Pegasus, cirosunu ise yüzde
6,2 yükselterek 3,7 milyar TL’ye çıkardı. Pegasus CEO’su Mehmet T.
Nane, havacılık sektöründe 2017 yılında temkinli bir iyileşme
olmasını, asıl büyümenin 2018 itibarıyla gelmesini beklediklerini
ifade etti.

Pegasus, 2016’yı da sektörden daha fazla büyüyerek kapattı

Düzenlenen basın toplantısında konuşan Mehmet T. Nane, “2016 yılı
sektörümüz için oldukça zorlayıcı oldu. Yıl boyunca hava trafiğini
olumsuz etkileyen pek çok engelle karşılaştık, bu engellerin en
büyüğünü 15 Temmuz sürecinde yaşadık. Buna rağmen yıl boyunca misafir
sayımızı ve gelirlerimizi artırmak için çok yoğun çalışırken, diğer
yandan akıllı ve zaman zaman zihni sinir projelerle masraflarımızı
kontrol altında tuttuk. Yıl sonu itibarıyla iç hatlarda 15,29 dış
hatlarda ise 8,85 olmak üzere toplam 24,14 milyon misafirimize hizmet
verdik. Ana merkezimiz İstanbul Sabiha Gökçen’de toplam pazar iç
hatlarda yüzde 5,8 büyürken Pegasus olarak biz misafir sayımızı yüzde
10,7 artırmayı başardık. Aynı şekilde pazar dış hatlarda yüzde 15,5
oranında daralırken biz yüzde 3,9 büyümeyi başardık” dedi.

Bir koltuk günde yaklaşık 7 kez satılıyor

Mehmet T. Nane sözlerine “82 uçaklık filomuzu etkin ve verimli
kullanmaya devam ederek 2016 yılında konma sayımızı 166.691’e
çıkardık. Her bir uçağımızın günde ortalama 12 saat kullanımını
sağlıyoruz. Yani bir uçağımız günde 7 sefer yaparken biz bir koltuğu
günde yaklaşık 7 kez satmış oluyoruz” diye devam etti.
Pegasus’un Mart 2017 itibarıyla 5,7 yaş ortalamasına sahip
Türkiye’nin en genç uçak filosuna sahip havayolu olduğunu belirten
Mehmet T. Nane, “Uçuş ağımıza Grozni, Samara, Nijniy Novgorod ve
Volgograd şehirlerini ekleyerek Rusya’da toplam 7 noktaya uçmaya
başlıyoruz. Orta Doğu bölgesinde ise uçtuğumuz şehirler arasına 12.
noktamız olarak Birleşik Arap Emirlikleri’nin başkenti Abu Dabi’yi
kattık. Yeni hatlarımız ile birlikte uçuş ağımızı 40 ülkede toplam 103
noktaya ulaştırdık.”

“2016’da aldığımız yönetim kararları ile geleceğe çok güçlü
hazırlanıyoruz”

Mehmet T. Nane, zor geçen 2016 yılı içinde verimli yönetim
kararları aldıklarını ifade etti. “Önceliğimiz maliyetleri düşürmek
oldu. Low-cost havayolu olmanın hakkını verecek ‘zihni sinir’
diyebileceğimiz projeler başlattık. Tüm maliyet kalemlerimizde sıkı
bir optimizasyon başlattık. Yakıt verimlilikleri daha yüksek olan
Airbus siparişlerimizin öne çekilmesi, Boeing teslimatlarının ise yeni
bir takvime oturtulması gibi stratejik adımlarla hem nakit akışımızı
hem de yakıt masrafı yönetimimizi ele aldık. Tüm filomuzda elektronik
uçuş çantası (Electronic Flight Bag / EFB) uygulamasına geçerek uçuş
operasyonlarımızdaki verimlilik ve tasarrufu artırdık. Kokpitte kağıt
kullanımını bitirerek uçuşlarımızda ağırlık azaltıcı ve operasyonel
verimlilik artırıcı çalışmalarımız kapsamında hedefimize ulaştık.
Tüm uçaklarımızın bakım / arıza durumlarını uçuş sırasında
otomatik takip eden ve gelişen durumlara daha uçak yere inmeden çözüm
oluşturmamızı sağlayan Aircraft Tracker (Uçak Takip) projesini
tamamlayarak operasyonel süreklilik ve bakım / tamirat masraf
verimliliğinde önemli adımlar attık. Uçtuğumuz meydanların yüzde
60’ında elektronik uçuş haritalarına geçtik. 2017 yılı içinde bu oranı
yüzde 100’e çıkartarak Pegasus kokpitlerini bir veri merkezi gibi ele
alacağız. Böylelikle ‘big data’yı kokpitte de kullanarak en verimli
uçuş işletme şartlarına kavuşacağız.”
Mehmet T. Nane, sözlerine “2016 yılı ve 2017’nin ilk çeyreğinde
mevcut filomuzu da verimlilik adına değerlendirdik. Öncelikle 4 adet
Boeing B737-800 tipi uçağımızı Pakistan Hava Yolları’na (PIA), 2
tanesini de Flynas’a wet lease olarak kiraladık. Ayrıca 20 Mart
itibarıyla şirket aktiflerimiz arasında yer alan 7 adet Boeing
737-800NG uçağımızı da toplam 178,7 Milyon ABD Doları bedelle Air
Lease Corporation’a sattık. Ekim ayı sonuna kadar tamamlanması
beklenen satış işleminden elde edeceğimiz geliri, filomuza finansal
kiralama yöntemiyle eklenmiş bu uçakların ödemesinde, Pegasus’un yeni
yatırımlarında kullanacağız. Bu satış operasyonu ile 2012 tarihli 100
uçaklık Airbus NEO anlaşması kapsamında yakıt kullanımında
optimizasyon sağlayan portföy değişimini hızlandırmış olduk ve 2017
için planlanan 3 adet yeni A320 Neo alımını 6'ya çıkardık. Böylece
şirketimizin ortalama filo yaşını düşürecek ve uçak işletme
maliyetlerinde iyileşme sağlayacağız” diye devam etti.

Misafir deneyimini iyileştirmek üzere yeni yatırımlar

Pegasus’un temelinde misafir odaklı yaklaşım olduğunu aktaran
Mehmet T. Nane, teknolojik yatırımlarla misafirlere daha iyi bir
seyahat deneyimi sunmayı hedeflediklerini ifade etti. “Teknoloji bize
hem operasyonlarımızda maliyet avantajı sunuyor hem de
misafirlerimizin hayatlarını kolaylaştırarak memnuniyetlerini
artırıyor. Misafir deneyimini iyileştirmek için dijitalleşmeyi
önemsiyoruz. Bu kapsamda 2016 yılında misafir bildirimlerinin tek bir
kanaldan yönetilmesi, misafirlerimize geri dönüşlerin daha hızlı ve
etkin bir şekilde sağlanması için servis alanında yetkinliği yüksek
bir altyapı olan Salesforce’u satın aldık. Salesforce ile
misafirlerimiz şikâyetlerini e-mail, çağrı merkezi, sosyal medya ya da
web sitemiz üzerinden hangi kanaldan yaparsa yapsın şikâyetleri tek
bir platformda tutmaya başladık. Şikayet yönetimi entegrasyonu ile
mümkün olduğunca fazla misafirimize bize ilk eriştiğinde çözüm bulmayı
hedefliyoruz.
2017 Ocak – Şubat aylarına baktığımızda rakamlar oldukça tatmin
edici. Hedefe yönelik aldığımız aksiyonlarımızda yüzde 90 iyileşme
oldu, ekipler arası bilgi akışı da oldukça hızlandı. Şirket içi
birimlerde şikayetlerin bekleme süresi yüzde 32 oranında azaldı” dedi.
Ana merkezimiz İstanbul Sabiha Gökçen’deki yer işletme
operasyonumuzun tamamını da Mayıs ayından bu yana kendimiz
yürütüyoruz. Bu projeyle temizlik, yer hizmetleri kaynaklı gecikme,
boarding/de-boarding süreçlerinde büyük iyileşme gerçekleştirdik.
Örneğin 7 aylık yer işletme karnemizi değerlendirdiğimizde bagaj
bekleme süresinde yüzde 30’luk, bagaj kayıp/hasar vakalarında ise
yüzde 35’lik bir iyileşme olduğunu görüyoruz. Bu durum misafirimize
memnuniyet, bizlere ise verimlilik olarak yansıyor“ dedi.
Misafirlere seyahatlerinin her aşamasında seçenekler sunmayı
önemsediklerini belirten Mehmet T. Nane, “Misafirlerimize uçuşlarını
diledikleri gibi kişiselleştirmeleri, tatil deneyimlerini bütçe ve
zevklerine göre şekillendirmeleri için pek çok ek ürün ve hizmet
sunuyoruz. Misafirlerimizin uçuş öncesi, sırası ve sonrasında
yanındayız, A’dan Z’ye hizmet veren bir seyahat markası olmak için
yatırımlarımızı sürdürüyoruz”

“2017’den umutluyuz, 2018’de ise büyüme beklentimiz var”

2017’de Pegasus’un taşıyacağı misafir sayısını yüzde 5 ile 7
arasında artırmayı hedeflediklerini açıklayan Mehmet T. Nane, 2017’den
umutlu olduklarını ifade etti. “İçinde olduğumuz yılı, 2016 krizi
öncesindeki rakamlarımızı yeniden yakalama dönemi ilan ettik. Ancak
Türk ekonomisine ve turizm potansiyeline inancımız yüksek. Bu nedenle
2017’yi bir yenilenme dönemi olarak görmekle beraber, asıl büyümenin
2018 ve sonrasında gelmesini bekliyoruz” diye ekledi.

“Büyüme planlarımızda iştiraklerimiz önemli bir yer tutuyor”

Pegasus’un İzAir ve AirManas iştirakleriyle bölgesel bir oyuncu
olduğunu da vurgulayan Mehmet T. Nane, iştiraklerin Pegasus’un büyüme
planları içinde önemli bir yer tuttuğunu vurguladı.
Pegasus, geçtiğimiz günlerde Air Berlin’in elinde bulunan yüzde
29,51 İzAir hissesini 1,2 milyon Euro’ya satın almak için anlaşmaya
varmıştı. Tamamlanması için Ulaştırma Bakanlığı ve rekabet
kurumlarının izinlerinin gerektiği satın alma sonrasında Pegasus’un
İzAir’deki payı yüzde 98,63’e yükselecek.

Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey

En Çok Okunan Haberler